19.11.2025
Дві третини підлітків стикалися з булінгом. Зв'язок зі стресом

Майже дві третини підлітків віком 10-18 років стикалися хоча б з одним проявом булінгу за останні пів року. Діти, які часто стикалися з булінгом, мають вдвічі вищий рівень стресу - дані Rating Group/Rating Lab
Булінг — це не “дитяча сварка”, не “норма розвитку” в підлітковому віці. Це форма насильства, що впливає на психологічне благополуччя не лише жертви булінгу, а й усієї школи, спортивної секції, будь-якої підліткової спільноти. Наслідки булінгу можуть бути серйозними й довготривалими, торкаючись ментального здоров’я, соціального розвитку та навіть фізичної безпеки підлітків.
20 листопада - в річницю ухвалення Конвенції ООН про права дитини - світ відзначає День захисту дітей. До цієї дати команда Rating Group/Rating Lab підготувала п'ятий матеріал з дослідження “Зміни в ментальному здоров’ї та благополуччі дітей”. Тож нижче дізнайтеся:
- Наскільки поширені різні форми булінгу серед підлітків?
- Як булінг пов'язаний з відносинами дітей і батьків?
- Який вплив тут мають вчителі?
- Як допомогти запобігати булінгу?
Нагадуємо, що жовтні 2025 Rating Group/Rating Lab опитали понад 1.5 тисячі підлітків віком 10-18 років і їхніх батьків за унікальною технологією сімейних досліджень Family 360°. У кожній публікації ми розповідаємо про ментальне здоров’я підлітків і різні аспекти їхнього життя: гаджети та ШІ, розпізнавання емоцій батьками, мрії, домашні обов'язки та стрес, виховання і покарання в родині, булінг.
Примітка для колег і партнерів:
Понад два роки команда Rating Group/Rating Lab вивчає, як почуваються українські діти, підлітки та сім’ї. Завдяки унікальній технології сімейних досліджень Family 360° бачимо не лише виклики, а й шляхи їх подолання. Власними ресурсами ми цю тему не розкриємо, а дослідження потрібно розширювати та продовжувати в динаміці. Тому відкриті до співпраці з відповідними організаціями. З питань співпраці: info@ratinggroup.ua
Форми булінгу: як саме цькують підлітків?

Кожен підліток може стикатися з кількома видами цькування водночас. Зазвичай булінг – це не якась одна дія, а цілий комплекс образливої та/або насильницької поведінки.
- Ігнорування: з ним стикалася більшість підлітків (61%) за останні пів року. Цей вид булінгу також не варто недооцінювати: систематичне ігнорування може спричинити те, що в психології називають "травмою розвитку", яка в подальшому бути сигналом щодо деяких психічних розладів.
- Практично половина підлітків (49%) також відчуває на собі насмішки, знущання.
- Близько третини (30%) стикаються з погрозами та залякуванням.
- Також кожен четвертий підліток є жертвою фізичного насилля, тобто коли навмисне б’ють, штовхають, щипають, роблять боляче (28%), і знущання в інтернеті (27%), тобто кібербулінгу.
Батьки недооцінюють масштаби булінгу щодо своїх же дітей
Найбільше це стосується погроз, залякування та кібербулінгу: щонайменше половина батьків, чиї діти стикалися з булінгом, не знають про це.
Хто стикається з булінгом більше?
- Хлопці частіше, ніж дівчата, стикаються з булінгом.
- Винятком є ігнорування, яке поширене серед дівчат і хлопців приблизно однаково.
- Підлітки, які мають друзів, стикаються з булінгом рідше. Особливо це стосується ігнорування, насмішок і кібербулінгу.
Що булінг робить з дитиною?
Погрози й залякування найбільше викликають стрес

Булінг створює додаткові виклики для стосунків дітей і батьків
Діти, які стикаються з булінгом, рідше говорять з батьками про свої переживання. Ми не можемо стверджувати, чи це діти закриваються від батьків, чи навпаки – батьки не готові обговорювати цю тему. Це потребує додаткових досліджень. Разом з тим, дані показали, що:
- 60% дітей, які не зазнавали булінгу, часто обговорюють з батьками свої почуття. А от серед тих, хто були об’єктами булінгу – таких менше половини (46%).
- Найчастіше замовчуються теми ігнорування, погроз і знущання в інтернеті.
- Діти, які стикалися з булінгом, відчувають значно слабший емоційний зв’язок з батьками. Передусім ідеться знову ж таки про ігнорування та погрози.

Раніше ми довели, що частота спілкування з батьками впливає на рівень стресу. Тобто діти, які закриваються, недоотримують теплого, щирого контакту з батьками, який допомагає боротися зі стресом.
Булінг породжує страх булінгу
Діти фактично бояться повторного цькування.
- Більш як третина (36%) підлітків, які вже відчували на собі булінг, прямо зізнаються в страху опинитися в ситуації цькування.
- Серед дітей, які не стикалися з булінгом, ця частка помітно менше – 22%.
- Загалом дівчата переживають щодо булінгу більше, ніж хлопці: 40% дівчат і 24% хлопців бояться потрапити в такі обставини.
Як булінг впливає на поведінку в таких ситуаціях?
Ми запропонували підліткам уявити ситуацію: “На перерві група дітей насміхається з іншої дитини, дражнить її. Твої дії?”.
- 40% покликали б дорослого/вчителя.
- 30% сказали б дітям зупинитися.
- Близько 10% просто подивилися б і пішли далі або навіть сміялися б разом з іншими.
- Важливо, що кожен шостий підліток не зміг відповісти.
Варто зауважити, що підлітки, які стикалися з булінгом, менше готові кликати дорослих (вчителя):
- Лише 38% серед них готові покликати вчителя, натомість до цього готова майже половина (47%) підлітків, які не стикалися з булінгом.
- Старші підлітки віком 14-18 загалом не так схильні кликати на допомогу вчителя (28% проти 33%).
- Серед молодших – 47% проти 66%.
Водночас, підлітки, які опинилися в ситуації булінгу, вдвічі частіше уникають відповіді на це запитання (16% порівняно з 8% серед однолітків, які не стикалися з булінгом).
Яка роль вчителів?
Те, як вчителі реагують у школах дійсно є дуже важливим у контексті запобігання булінгу.
- У школах, де вчителі часто готові втручатися в ситуації можливого булінгу, булінг трапляється рідше.
- У свою чергу, підлітки в цих школах більш готові кликати дорослих/вчителів на допомогу.
Підсумки: що допомагає запобігати булінгу?
Булінг не є неминучим. Він з’являється там, де бракує уваги, підтримки, поваги та чітких правил. Але зникає там, де є друзі, близькі, відповідальні дорослі поряд і відповідальність загалом. То що допоможе дітям протистояти булінгу?
- Довірливі стосунки та комунікація з близькими.
- Культура взаємоповаги.
- Несприйняття цькування інших, готовність втрутитися та розголос. Це стосується як дітей, так і дорослих, вчителів.
Створюючи для дітей такі умови, ми не просто запобігаємо булінгу — ми формуємо спільноти, у яких вони можуть почуватися у безпеці.
Про технологію Family 360°
Не варто робити висновки про дітей-підлітків, не запитавши їхньої думки. Тому команда Rating Group започаткувала технологію Family 360° для сімейних опитувань, де в центрі – дитина, яка проходить власне опитування, а також опитування проходять батьки, члени родини, в окремих випадках – вчителі, лікарі, психологи тощо. Співставлення відповідей дітей і їхніх батьків дає змогу зрозуміти взаємозв’язки та зміни в родині. Раніше ми успішно використали цей підхід разом із партнерами з UNICEF, KSE, Ти Як?, коли досліджували мінну просвіту, ментальне здоров’я, освіту та профорієнтацію.
Про дослідження
Вперше тематику ментального здоров’я у площині “батьки-діти” ми досліджували в жовтні 2024 року. Цього року ми вирішили продовжити, розширивши тематику, і використати техніку лонгітюдного дослідження, щоби краще розуміти динаміку. У жовтні 2025 це опитування охопило понад 1,5 тисячі дітей/підлітків віком 10-18 та їхніх батьків.
Авторки ідеї цього дослідження: Світлана Ройз, дитяча та сімейна психологиня, мама двох дітей; Маріанна Ткалич, CEO Rating Lab, доктор психологічних наук, мама Маші (17 років); Тетяна Скрипченко, заступниця директора Rating Group, мама Соломії (8 місяців).
Methodology
- Терміни проведення: 3-7 жовтня 2025 р.
- Метод опитування: CATI>CAWI (Computer-Assisted Telephone Interview – телефонні інтерв'ю з використанням комп'ютера, CAWI – онлайн-опитування). На першому (CATI) етапі відбувався контакт з батьками, які давали згоду на онлайн-опитування дітей. На другому етапі діти проходили за персональним посиланням опитування дітей. Після цього батьки отримували персональне запрошення пройти онлайн-опитування батьків.
- Розмір вибірки: 2531 респондент. З них 1572 – діти 10-18 років, 959 – їхні батьки. Майже 900 дітей пройшли опитування повторно в лонгітюдному форматі.

