04.11.2025
Наскільки близькі українські підлітки з батьками? Емоційний зв'язок, спілкування, обійми

У третій публікації про дослідження “Зміни в ментальному здоров’ї та благополуччі дітей” дізнайтеся про таке:
- Наскільки близькі українські підлітки зі своїми батьками та як це впливає на стрес дитини?
- Чи добре, на думку батьків, їм вдається розпізнавати емоції дітей?
- Що допомагає формувати близькість? Спілкування й обійми.
- Скількох дітей майже ніколи або майже ніколи не обіймають батьки?
У жовтні 2025 Rating Group/Rating Lab опитали понад 1.5 тисячі підлітків віком 10-18 років і їхніх батьків за унікальною технологією сімейних досліджень Family 360°. У кожній публікації ми розповідаємо про ментальне здоров’я підлітків і різні аспекти їхнього життя: гаджети та ШІ, розпізнавання емоцій батьками, мрії, домашні обов'язки та стрес, виховання і покарання в родині, булінг.
Емоційний зв’язок з батьками і стрес
Найчастіше підлітки віком 10-18 років мають дуже сильний (40%) або сильний (30%) рівень емоційного зв’язку з батьками. Ще 18% мають помірний рівень, а 13% – слабкий зв’язок.
І чим слабший зв’язок з батьками, тим більше діти відчувають стрес
Дві третини (62%) підлітків, які мають слабкий зв’язок з батьками, мають значний рівень стресу. Серед дітей, які є дуже близькими з батьками, таких лише 25%.
Ця тенденція ще сильніша серед старших підлітків віком 14-18. У цій віковій категорії серед підлітків, які мають слабкий зв’язок з батьками, 67% переживають значний стрес.
Наскільки батьки розуміють емоції дітей?
Ми попросили батьків оцінити, як часто їм вдається розпізнати, що дитині радісно та сумно.
- 73% батьків думають, що завжди можуть розпізнати, коли їхній дитині радісно.
- 55% батьків також вважають, що завжди можуть зрозуміти, коли дитині сумно.
Також ми співставили це з тим, як часто діти розповідають батьками про свої почуття, переживання. Загалом близько половини підлітків часто діляться своїми переживаннями з батьками, а третина робить це рідко. Тенденція є закономірною:
Чим більше дитина розмовляє з батьками про свої почуття, тим більш батьки впевнені в розумінні емоцій дитини
Серед батьків, яким дитина часто розповідає про свої почуття, 78% вважають, що завжди можуть розпізнати радість. Також понад 60% цих батьків думають, що завжди можуть розпізнати сум у дитини.
Спілкування, обійми – прості й важливі речі
Хто більше обіймаються та спілкуються – ті мають значно міцніший емоційний зв'язок
Половина (52%) дітей, які часто діляться з батьками своїми переживаннями, мають дуже міцний емоційний зв'язок з батьками. Серед тих, хто ділиться переживаннями рідко, таких вдвічі менше (24%).
Обійми показують ще сильнішу тенденцію: діти, які часто обіймаються з батьками, значно частіше мають найміцніший рівень зв’язку (50%). Серед тих, кого батьки обіймають рідко чи ніколи не обіймають, лише 12% мають такий сильний зв’язок.
Але батьківські обійми існують не для кожної дитини
Кожна десята дитина (13%) віком 10-13 ніколи не обіймається з батьками або робить це рідко.
Серед старших підлітків 14-18 років таких 21%.
Натомість лише 6% батьків дітей віком 10-13 років і лише 10% батьків підлітків віком 14-18 говорять, що ніколи не обіймаються зі своєю дитиною чи роблять це рідко. Такий розрив у відповідях дітей і батьків говорить про те, що деяким дітям дещо не вистачає теплих проявів від батьків. Можливо, батьки їх обіймають, але не так багато, як хотілося б.
Про технологію Family 360°
Не варто робити висновки про дітей-підлітків, не запитавши їхньої думки. Тому команда Rating Group започаткувала технологію Family 360° для сімейних опитувань, де в центрі – дитина, яка проходить власне опитування, а також опитування проходять батьки, члени родини, в окремих випадках – вчителі, лікарі, психологи тощо. Співставлення відповідей дітей і їхніх батьків дає змогу зрозуміти взаємозв’язки та зміни в родині. Раніше ми успішно використали цей підхід разом із партнерами з UNICEF, KSE, Ти Як?, коли досліджували мінну просвіту, ментальне здоров’я, освіту та профорієнтацію.
Про дослідження
Вперше тематику ментального здоров’я у площині “батьки-діти” ми досліджували в жовтні 2024 року. Цього року ми вирішили продовжити, розширивши тематику, і використати техніку лонгітюдного дослідження, щоби краще розуміти динаміку. У жовтні 2025 це опитування охопило понад 1,5 тисячі дітей/підлітків віком 10-18 та їхніх батьків.
Авторки ідеї цього дослідження: Світлана Ройз, дитяча та сімейна психологиня, мама двох дітей; Маріанна Ткалич, CEO Rating Lab, доктор психологічних наук, мама Маші (17 років); Тетяна Скрипченко, заступниця директора Rating Group, мама Соломії (8 місяців).
Методологія
- Терміни проведення: 3-7 жовтня 2025 р.
- Метод опитування: CATI>CAWI (Computer-Assisted Telephone Interview – телефонні інтерв'ю з використанням комп'ютера, CAWI – онлайн-опитування). На першому (CATI) етапі відбувався контакт з батьками, які давали згоду на онлайн-опитування дітей. На другому етапі діти проходили за персональним посиланням опитування дітей. Після цього батьки отримували персональне запрошення пройти онлайн-опитування батьків.
- Розмір вибірки: 2531 респондент. З них 1572 – діти 10-18 років, 959 – їхні батьки. Майже 900 дітей пройшли опитування повторно в лонгітюдному форматі.

