23.12.2025

Портрет ветерана 2025: Проблеми ветеранів війни в Україні. Спільне дослідження Rating Group й Українського ветеранського фонду Мінвету

Соціологічна група "Рейтинг" (Rating Group) опитала 240 Захисників і Захисниць України в рамках дослідження "Проблеми ветеранів війни в Україні". Опитування проводилося з ініціативи Українського ветеранського фонду Міністерства в справах ветеранів України та є частиною проєкту "Портрет ветерана 2025".

Так команда дослідників дізналася про основні виклики в житті ветеранів при поверненні до цивільного простору, їхні потреби й уявлення про ефективність програм підтримки.

Виклики в цивільному житті

Третина українських ветеранів відчуває, що сьогодні суспільство не поважає їх
  • Водночас, 60% опитаних ветеранів відповіли, що суспільство все ж поважає ветеранів. Також більшість респондентів (58%) вважає, що суспільство не поінформоване про потреби та проблеми ветеранів у цивільному житті.
  • Психоемоційна нестабільність (84%), зловживання алкоголем чи наркотиками (79%), нерозуміння суспільства (76%), проблеми з фізичним здоров’ям та труднощі з отриманням медичної допомоги (75%), відсутність роботи (73%), відсутність інклюзивного простору та адаптованого робочого місця для осіб з інвалідністю (72%), конфлікти у сім’ї, родині (71%) – негативні явища, які, на думку ветеранів, можуть імовірно виникнути в їхньому житті після повернення з війни.
  • Про невідповідність військового досвіду для цивільного життя говорили 60%, проблеми з оформленням соціальних пільг – 58%, ризик порушення законів, участь в злочинності – 51%, самогубства – 48%.

Забезпеченість потреб ветеранів

Ми попросили ветеранів оцінити, наскільки забезпечені різні їхні потреби за 5-бальною шкалою (1 – зовсім не забезпечено, 5 - повністю забезпечено). Респонденти також могли вказати, що такої потреби в узагалі них нема.

  • Найкраще оцінюють можливість пільгового проїзду (4,3 бала у середньому).
  • Умовно середні оцінки отримали медичне забезпечення (3,3), фізична реабілітація та/або протезування (3,3), працевлаштування (3,2), психологічна підтримка (3,1), освітні потреби/перекваліфікація (3,1 бала), інформаційно-консультаційна підтримка (3,1), розвиток власної справи/бізнесу (3,0) і матеріальна підтримка родини (3,0).
  • Найгірше опитані оцінили юридичну підтримку (2,7) та забезпеченість житлом (2,6).

Яка підтримка потрібна ветеранам?

Матеріальна (50%) та медична (43%) підтримка – основні запити ветеранів.
  • Близько чверті опитаних позначили психологічну підтримку (28%) і допомогу з житлом (26%), кожен п’ятий (22%) - юридичну підтримку.
  • Лише кожен десятий зазначив, що не потребує жодної підтримки сьогодні.

Користування пільгами та програмами підтримки

  • Найчастіше ветерани користуються субсидіями на оплату комунальних послуг (69%), безоплатним проїзд (52%), медичним обслуговуванням (41%), пенсією (33%).
  • Про грошову допомогу згадували 21%,  психологічну реабілітацію – 14%, пільги на навчання – 12%, освітні послуги та пільги – 10%.
  • Лише 8% опитаних зазначили, що не користуюся жодними із згаданих пільг, чи програм.

Ефективність програм підтримки ветеранів

  • Оцінки щодо загальної ефективності державних ветеранських програм розділилися: 51% вважають, що вони є ефективними, а 40% опитаних ставлять їх ефективність під сумнів.
  • Державні програми з реабілітації та протезування для осіб з інвалідністю ефективними вважають 59% опитаних, 27% опитаних мають протилежну думку, а 15% не змогли оцінити.
  • Оцінки щодо доступності (інклюзивності) для осіб з інвалідністю громадського простору також розділилися: 47% вважають, що вони є цілком або скоріше доступними, 47% опитаних ставлять їх доступність під сумнів, ще 7% – не змогли оцінити.
  • Натомість ефективність програм неурядових організацій (громадські організації, благодійні фонди, волонтерські об’єднання) з підтримки ветеранів та ветеранок оцінюється респондентами значно краще. 75% опитаних вважають їх цілком або скоріше ефективними, 17% – протилежної думки.

Rating Group — одна з найбільших дослідницьких інституцій України, яка на ринку з 2008 року. Компанія  зареєстрована в Україні та має значний досвід проведення соціологічних опитувань в Україні та за кордоном. До групи входять: Соціологічна група Рейтинг, дослідницька лабораторія Rating Lab, платформа Rating Online та Rating Call Center.

Методологія

  • Терміни проведення: 3-15 грудня 2025 р.
  • Метод опитування: CAPI (Computer-Assisted Personal Interview )– особисті інтерв'ю з використанням планшета
  • Розмір вибірки: 240 респондентів  
  • Формат вибірки: ветерани війни віком від 18 років і старше в усіх областях, крім тимчасово окупованих територій Херсонської, Харківської, Запорізької областей, а також Криму та Донбасу
  • Репрезентативність: вибірка репрезентативна (помилка - не більш 6,3% з довірчою ймовірністю 0,95)